Verkeersanalyse en pilot
Uit de verkeersanalyse blijkt dat circa 50% van het verkeer door Prinsenbeek doorgaand verkeer is zonder herkomst en/of bestemming in Prinsenbeek. Daarom wil de gemeente Breda een half jaar ervaring opdoen met spitssluitingen. Hoe deze spitssluitingen eruit komen te zien moet nog verder worden uitgewerkt. Daarbij wordt uiteraard ook gekeken naar ontheffingen voor mensen die in dit gebied wonen of moeten zijn. De pilot gaat een half jaar duren. De pilot wordt nauwkeurig gevolgd en er wordt na een half jaar bekeken of dit het benodigde effect oplevert. Als de spitssluitingen effectief blijken te zijn, worden deze definitief ingevoerd.
(Middel)lange termijn maatregelen mobiliteit
Om ook op de (middel)lange termijn te blijven werken aan de verkeerssituatie in Prinsenbeek, is er nog meer nodig. De gemeente kijkt daarom ook naar het verbeteren van de fiets- en OV-mogelijkheden in en door Prinsenbeek. En voor de lange termijn onderzoekt de gemeente of het compleet maken van knooppunt Zonzeel leidt tot een duurzame oplossing voor niet alleen het doorgaande verkeer door Prinsenbeek maar voor de gehele regio. Het Dorpsplatform Prinsenbeek heeft het onderwerp mobiliteit op de agenda gezet en meegedacht over de vraagstukken. Zij vindt het belangrijk dat de oplossingen ‘robuust en schaalbaar’ zijn. De keuzes die we nu maken voldoen daaraan. Op korte termijn ontvangen bewoners van Prinsenbeek in het gebied van de beoogde spitssluitingen een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst.
Permanente woningbouw: Beeks Buiten
Beeks Buiten bestaat uit de ontwikkeling van uiteindelijk circa 800 woningen en daarbij horende voorzieningen zoals een buurtsupermarkt en een HOED (huisartsenpost/eerstelijnszorg). Nu er zicht lijkt te zijn op een mogelijke oplossing van de verkeerssituatie in Prinsenbeek, gaat het college samen met het consortium Beeks Buiten de visie voor Beeks Buiten actualiseren. Hierbij zullen het Dorpsplatform Prinsenbeek en de inwoners van het dorp ook betrokken worden. Dit is nodig omdat ze wil kijken naar de betaalbaarheid van de woningen, fasering, de duurzaamheid en hoe de behoefte goed aansluit op die van toekomstige bewoners. Dit proces is ook afhankelijk van de uitkomsten uit de evaluatie van de pilot en verkeersmaatregelen.
Tijdelijke woningbouw: Boterbloemstraat
Ook start het college een haalbaarheidsonderzoek voor de realisatie van circa 60 woningen op de tijdelijke locatie Boterbloemstraat in Prinsenbeek. Het gaat om woningen die circa 15 jaar op deze plek blijven staan en daarna verplaatst worden naar een andere locatie. Met deze woningen wil de gemeente Breda op korte termijn tegemoetkomen aan de grote vraag naar betaalbare woningen en voldoen aan de woonopgave. De woningen zijn bedoeld voor studenten, starters, inwoners die uitstromen uit de maatschappelijke opvang en statushouders. Daarnaast wordt gekeken of jongeren en starters uit Prinsenbeek - die ook moeilijk aan een woning komen - een plek kunnen krijgen op deze locatie. Als de proef met spitssluitingen goed verloopt, dan kan in 2026 gestart worden met de bouw en verhuur. Omwonenden van de Boterbloemstraat ontvangen een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst waar ze zich ook kunnen aanmelden voor een klankbordgroep zodat ze mee kunnen denken over de specifieke inrichting.
Werken aan het verdere perspectief voor Prinsenbeek
Op verzoek van het Dorpsplatform Prinsenbeek en de gemeenteraad, werken we ook verder aan een integraal toekomstperspectief voor Prinsenbeek. Dat doen we op het gebied van leefbaarheid, mobiliteit, woningbouw en voorzieningen. Maar daarnaast werken we aan andere thema’s zoals energie en duurzaamheid en overwegen we nog het thema buitengebied. Voor de zomer 2025 pakken we dit weer op met het Dorpsplatform Prinsenbeek. Eind 2025 kunnen we de resultaten daarvan delen.